In tegenstelling tot eerdere projecten zoals bijvoorbeeld het ‘Handzame Havenbaantje’ en het Noorse smalspoorlijntje ‘Orkhavnbanen’ is deze modelbaan niet specifiek opgebouwd als tentoonstellingsbaan. Alles is wél demontabel opgebouwd (je weet maar nooit) maar niet in efficiënte segmenten die een snelle op- en afbouwtijd garanderen. Een handig en snel op te bouwen tentoonstellingsbaan vergt veel tijdrovende constructies en dat heb ik dit keer overgeslagen.

Maar goed, het kan dus in losse delen uit elkaar wat weer erg handig is bij bijvoorbeeld het aansluiten van alle benodigde bedrading, wisselaandrijvingen en onder de baan weg te werken digitale elementen zoals decoders en bezetmelders.

Hieronder het baanplan (klik voor vergroting)

« 1 van 2 »

Het plan hierboven maakt alles duidelijk lijkt me. Alle sporen die in grijs zijn weergeven horen bij  de uitgebreide opstelmogelijkheden voor al het rollend materieel wat één voor één voorbij komt rijden in het voorste, zichtbare, gedeelte van de baan. Eigenlijk is het een 3-sporig ovaaltje 😉 Het ‘schaduwstation’ heeft opstelruimte voor meer dan 12 treinsamenstellingen, enkele sporen zijn verdeeld in 2 stukken zodat korte treinen hier achter elkaar kunnen worden ‘geparkeerd’, ook zijn er twee kopsporen voor treinstellen en/of trek-duwsamenstellingen. De spoorligging is ronduit rommelig, samengesteld uit alles wat ik nog aan (gebruikt) o.a. Roco en Fleischmann-materiaal had liggen, en bovendien zijn de hart-op-hart afstanden van de sporen zo dicht als mogelijk naar elkaar gehaald om veel rails (en dus opstelmogelijkheden) te kunnen leggen op de 50 cm diepe segmenten.

opstelsporen

De zolderverdieping is ook in mijn huis niet oneindig en ook de kasten die er staan moeten bereikbaar blijven. Daarom is de boog aan de linkerzijde neerklapbaar zodat er, als er ‘even’ geen treinverkeer is, een doorloopmogelijkheid blijft.
klapboog

Naast de drie-sporige ‘hauptbahn’ ligt ook nog het ‘Güterbahnhof’, een klein emplacement voor het uitrangeren van de wagens naar de verschillende spooraansluitingen aldaar. Aan de rechterzijde verdwijnt het spoor hiervandaan via een tunnel onder de baandam van het daarboven gelegen “Rangierbahnhof Unterhaltung-Ost”. Van dit uitgebreide rangeeremplacement zijn op de modelbaan slechts een paar sporen weergegeven. Bedoeld om een verdwijnpunt te hebben voor het treinverkeer richting schaduwstation.  Het spoortje vanaf “Unterhaltung-Oben Gbf  [UoGbf]” maakt ook een bocht richting het schaduwstation, met een flinke helling overigens, en komt daar dan op een apart spoor aan.
Op dit spoor is plaats voor het afhandelen van de ‘Nahgüterzug’. Om weer met andere wagons terug te kunnen rijden naar UoGbf kan de hele trein, na afkoppelen van de lok, via een uitneembaar stuk spoor, worden weggezet. Een soort van cassette. Er zijn een aantal cassette’s, die op een plankje boven de baan staan en op die manier verwisseld kunnen worden.
<– klik voor deel 1 van deze serie <–