Oud viaduct, moderne techniek


Nu op dit modelbaanproject eindelijk het wegverkeer (zie hier) naar behoren functioneerde was het tijd voor het volgende obstakel: het spoorviaduct over het dal van het riviertje de ‘Unter’. Vanaf het eerste idee voor deze baan had ik m’n zinnen gezet op een in baksteen opgetrokken overspanning die ik op foto’s van Wuppertal had gezien. Daar liep het tracé van de Nordbahn over een aantal fraaie viaducten zoals het Kuhler Viadukt over (hoe toepasselijk) de Steinweg, dwars door stad, hoog boven de huizen. De spoorlijn aldaar is inmiddels opgebroken, het is nu een fietspad geworden. Kortom, zoiets moest het worden, maar dit bouwwerkje was wel al geruime tijd een, euh… laten we zeggen ‘een dingetje’.

Bij nadere bestudering heeft zo’n bakstenen gevaarte behoorlijk wat details die natuurlijk zoveel als mogelijk moeten worden nagemaakt in 1:160.
Zoals ik het wil is het allemaal niet kant-en-klaar te koop als bouwmodel. Daarom maar weer zelf aan de slag met plasticplaat, mesje en lijm. Dit keer gecombineerd met ‘moderne’ technieken via de online lasersnijden-service van snijlab.nl. Daarvoor eerst het hele viaduct getekend in Adobe Illustrator (en veel papieren proefprintjes om te kijken of alles wel past), het bestand geuploaded naar de website en een paar dagen later kon ik het lasergesneden materiaal afhalen in Rotterdam. Zo heb ik de moeilijkste, eigenlijk zelf niet strak handmatig te snijden, onderdelen laten maken in 0,5 mm polystyreen. Ook de steentjes zijn er in gegraveerd. Maar de grote vlakken maak ik zelf uit steentjesplaat (ook 0,5 mm), want om dat ook allemaal te laten graveren werd wat kostbaar (prijs bij snijlab wordt berekend aan de hand van het aantal lijnen). Wel heb ik de basis ook laten snijden (boogvorm met brugpijlers) in 1mm polystyreen.

Hieronder wat beeldmateriaal:

Op basis van de eerste tekeningen werd er eerst even een kartonnen proefmodel gemaakt om te kijken of het allemaal wel klopt

Het tekenwerk op mac, blauwe lijnen = snijden, rood = graveren

Het resultaat uit de laserplotter.

Alle losse onderdelen lieten zich als een soort bouwpakket weer samenstellen. Hier bijvoorbeeld de muurtjes voor bovenop het viaduct. Die zijn samengesteld uit 3 delen om tot de gewenste dikte te komen.

De lasergesneden (en gegraveerde) onderdelen werden gecombineerd met plastic ‘steentjes’-plaat van 0,5 mm dik.

Op de achtergrond zie je een printje van beeldmateriaal van Google Streetview. Die informatie kwam goed van pas bij het ontwerp en uitvoering van het viaduct.

Af en toe werden de onderdelen eventjes los neergezet op  modelbaan om te kijken of alles nog wel goed ging passen.

Het bouwjaar van het viaduct kwam in een rozet op de middenpijler. In m’n voorraad losse onderdelen kwam ik deze geëtste messing cijfers tegen.

De boogvorm is gemaakt met het ‘steentjes’-plaat. Omdat het maar 0,5 mm dik is kan het goed gebogen worden. Met veel steuntjes van styreen wordt het in de juiste boogvorm gehouden.

Eind december 2016 is het meeste snij- en lijmwerk wel zo’n beetje klaar. Vanwege een ongelukkige planning kan het bouwwerk maar op 1 manier op de modelbaan worden geplaatst en moet daarbij de achterzijde apart gemonteerd worden…

Een eerste impressie van het nog ongeschilderde bouwwerk op de plek waar het moet komen. Ook de steunen voor de bovenleiding-torenmasten zijn nu aangebracht.

Tot zover de bouw van het viaduct, in deel 5 meer hierover, met het schilderwerk en de verdere afwerking.

Handige links:
Lasersnijden (tekenwerk zelf maken, uploaden via de site en bestellen, diverse materialen): https://snijlab.nl/nl
Steentjesplaat N-spoor van JTT (styreen 0,5mm dik): PeArd.nl