Viaduct in baksteen(kleur)

Na deel 4 was het tijd om het bouwwerk in een passende baksteen-kleur te spuiten. Twee kleurtjes Vallejo werden gemengd voor de basiskleur, daarna heb ik met afplaktape en diverse maskertjes van papier zo hier en daar wat kleurverschillen (wat donkerder of juist wat helderder steenrood) in de baksteenstructuur aangebracht om het een wat doorleefd uiterlijk te geven.

Daarna waren alle natuurstenen randjes en details aan de beurt. In de loop der jaren ben ik zo ‘verslaafd’ geraakt aan de airbrush dat ik niet meer zonder kan. Dat soort details met een penseeltje schilderen is me niet strak genoeg (bovendien dekt acrylverf nooit in 1 keer als je het met de kwast aanbrengt). Zoals je ziet plak ik dus liever alles af en spuit daarna het gewenste onderdeel in de juiste kleur.

Hier en daar werd met een waterdun papje van gips wat voegen ingekleurd, daarna kwam er een ‘wash’ van dunne zwart-bruine verf overheen en met een bijna droog wit penseel de details nog wat opgelicht. Het geheel was toen eindelijk wel een beetje klaar om te plaatsen op de modelbaan.

Dat grappige fel-oranje knijpertje komt uiteindelijk te vervallen, past niet in m’n tijdperk

Door de nogal domme volgorde van bouwen zat er niet anders op dan het viaduct in een aantal losse delen te bouwen, die dan later op de modelbaan worden samengevoegd. Anders keeg ik het bouwwerk niet tussen de strook multiplex waarop de sporen liggen en het stratenplan daaronder geschoven. En dus moesten eerst de twee gedeelte’s van de voorzijde worden vastgezet, daarna kwam het losse deel van de achterzijde. Het uiteindelijke lijmwerk teneinde het viaduct onlosmakelijk met de rest van de baan te verbinden moest met veel geduld en kunstgrepen worden uitgevoerd.

In de aanloop naar het rivierdal is het hoogteverschil nog gering en zijn de ruimtes in de bogen van het viaduct in gebruik als bedrijfsruimte. Dat moest voordat de boel op z’n plek wel vastgezet natuurlijk ook nog ‘ff’ gemaakt worden.

Hieronder het (voorlopige) resultaat, verdere detaillering moet uiteraard nog volgen…

Het treinverkeer is langzaam op gang gekomen en er kan nu gereden worden over het nieuwe, oud gemaakte, viaduct. Kan ook een oud gemaakt nieuw viaduct zijn ;-)

Tot zover de bouw en afwerking van het viaduct, in deel 6 meer over het aanbrengen van gras, onkruid, struikjes en hier en daar een boom.

Handige links:
Alles wat je écht nodig hebt én meer voor de airbrush: Airbrush Services Almere