Een beetje techniek
De wissels van het emplacement van “Gbf-Unterhaltung-Oben” liggen niet verder dan 30 cm verwijderd van voorzijde van de modelbaan. Ik vond het een beetje zonde om die 8 wissels allemaal van een elektrische aandrijving te voorzien, ja het is weer zuinigheid kent geen tijd…
Daarom worden deze wissels gesteld met behulp van fietsremkabels en wat andere onderdelen.
Op de onderstaande foto is een gedeelte van de baan speciaal voor dit artikeltje even op z’n kant gezet om een indruk te geven hoe dit werkt.
Behalve een leuke verzameling van draadjes t.b.v. de stroomvoorziening van alle sporen (om de zoveel centimeter zijn er aan alle rails draadjes gesoldeerd, de raillassen die er ook voor moeten zorgen dat overal spanning op de baan staat zijn niet betrouwbaar) zijn op deze foto ook de remkabels te zien. Die gaan vanaf elk te bedienen wissel naar het schakelpaneel aan de voorkant van de baan.
Die fietsremkabels (natuurlijk overal verkrijgbaar, bijv. bij de Gamma) lopen in ruime boogvormen van wissel naar bedieningspunt om knelpunten in de kabels te voorkomen, dat zou de beweeglijkheid in de weg staan.
Bovenstaande detailfoto geeft wat uitleg hoe de remkabel de wissel kan omzetten. Een van plasticplaat opgebouwde houder waarin een plaatje heen en weer kan schuiven. Aan 1 kant zit daar de remkabel aan bevestigd en aan het andere uiteinde zit een pennetje van stevig verenstaal die door een gleuf in de grondplaat de wisseltongen beweegt. In het midden van het plaatje wordt een tuimelschakelaar meebewogen. Die zorgt voor de polariteit van het wisselpuntstuk, maar de ‘klik’ in de tuimelschakelaar zorgt tegelijkertijd voor de vergrendeling van het wissel.
Alle remkabels van een modelbaan-segment lopen naar de voorkant van de baan waar ze samenkomen in 1 gezamenlijke ‘bedienpost’, zodat een beetje een seinhuis-opzet ontstaat. Alle wissels kunnen hier, vanaf 1 centraal punt, worden omgezet. Dat zie je hieronder:
Ik heb er (nog) geen wisselnummers aan toegevoegd, maar eigenlijk spreekt het voor zich. De meest linker trek/duw-knop is voor het eerste wissel aan de linkerkant, en zo telt het verder naar rechts toe.
De constructie is afgewerkt met een ‘bakje’ van plasticplaat en gespoten in ‘seinhuis-mosgroen’ en zit verdiept aangebracht in het front van de modelbaan.
Op het rechter segment van de modelbaan zijn nog drie wissels in het emplacement te vinden, die worden met een aparte bedieningspost omgezet.
Laat een reactie achter